Na 2,5 jaar intensief renoveren opende in 2023 The Notary, een exclusief boetiekhotel in hartje Brugge. Het 19de-eeuwse pand waar ooit een notarisfamilie woonde, werd omgetoverd tot een bijzonder stadspaleis waar gasten een vorstelijk onthaal krijgen. De doorgedreven domoticasturing zorgt ervoor dat de sfeer altijd aangepast is aan de situatie en het moment van de dag.
Meesterdecorateur Pieter Porters gaf elk van de acht suites een eigen, bijzondere stijl – de ene al weelderiger dan de andere. Maar elke suite beschikt over intelligente sturing met voorgeprogrammeerde sferen. “Voor het comfort van de gasten wilden we zoveel mogelijk automatiseren”, verklaart Thomas Ulenaers, die samen met Marnik Minelli eigenaar is van The Notary.
Een ervaren installateur
Daarom informeerden de hoteleigenaars zich vooraf over de mogelijkheden van domotica. Electro Pyfferoen, de firma die de elektriciteitswerken uitvoerde, adviseerde om TELETASK te gebruiken. “Zij werken reeds vele jaren met TELETASK-domotica en hebben deze ook in andere luxehotels geïnstalleerd, onder meer bij Guesthouse Cabosse in Antwerpen, en in Hotel Heritage hier in Brugge”, zegt Ulenaers. “We zijn daar ook gaan kijken, maar uiteindelijk hebben we vooral vertrouwd op de expertise en de ervaring van de elektricien - systeem integrator.”
Wow-effect bij het binnenkomen van de kamer
Wanneer de gasten hun suite betreden, wordt een vooringestelde sfeer geactiveerd van zodra ze hun sleutelkaart in de kaartlezer stoppen. De lichten gaan aan, in de herfst en winter gaat de gashaard branden, muziek begint te spelen, … en dat alles volgens de sfeer die past bij het seizoen, het moment van de dag en de hoeveelheid natuurlijk licht in de kamer. De verwarming of airco zorgt automatisch voor een aangename kamertemperatuur.
“We hebben vier standaardsferen laten programmeren voor het ogenblik waarop gasten binnenkomen – dat is een heel belangrijk moment voor hun beleving van de kamer”, legt Thomas Ulenaers uit. “Daarnaast zijn er nog een drietal andere lichtsferen, bijvoorbeeld voor als je ’s nachts opstaat om naar het toilet te gaan.”
Natuurlijk kunnen de gasten ook zelf iets aanpassen als ze dat willen. In elke kamer ligt een SuitePad tablet met de TELETASK app. Daarmee kunnen ze heel eenvoudig de instellingen veranderen van de airco, de verwarming, de verlichting, de gashaard en de Sonos-afspeellijsten.
TELETASK domotica staat voor comfort en sfeer
Ook in de andere delen van het hotel zorgt de domotica voor comfort en sfeer. Zo verandert de verlichting op het gelijkvloers voortdurend in functie van het binnenvallende daglicht. Thomas Ulenaers: “Het personeel hoeft in principe niets manueel te doen. Elke vijf minuten meet een lichtsensor de lichtsterkte en wordt de verlichting daaraan aangepast, zo geleidelijk dat je het niet merkt.”
In de doorgangsruimte hangt op de muur een OPUS-aanraakscherm van TELETASK. De eerste medewerker die ’s morgens binnenkomt, schakelt daar de standaardprogrammatie aan, en wie ’s nachts afsluit, stelt de ‘nachtsfeer’ in. Daarnaast wordt bijvoorbeeld ook de fonteinpomp manueel bediend.
Overzicht van kaartlezers voor housekeeping
“Alle medewerkers kunnen ook op de pc aan de receptie of met de app op hun smartphone de instellingen aanpassen”, zegt Ulenaers. “Maar dat gebeurt niet vaak aangezien alles ruim bedacht en geautomatiseerd is – dat was ook onze bedoeling. Wel heel handig is het overzicht dat we lieten maken van alle kaartlezers. We kunnen in de app zien welke gasten in hun kamer zijn: zeer praktisch voor housekeeping, om zeker te zijn wanneer ze kunnen binnengaan om schoon te maken.”
Altijd aangepaste muziek
Dankzij de automatisering kan het personeel zich toeleggen op de klantenservice en loopt alles heel vlot. Ook de muziek op de benedenverdieping is geprogrammeerd. ’s Ochtends speelt er een andere playlist dan ’s avonds, en ook het volume verandert volgens het uur van de dag. In de tuin wordt de muziek ’s avonds stiller en fade deze op een bepaald tijdstip verder uit. De muziekkeuze is zelfs afgestemd op het seizoen. Dankzij de integratie van de muziek in de domotica-programmatie gebeuren er op dat vlak geen fouten, zoals voortdurend dezelfde playlist of te luide muziek.
“Muziek is heel bepalend voor de sfeer, en bij het ontbijt hoort een andere playlist dan bij het diner”, zegt Thomas Ulenaers. “Hetzelfde geldt voor de verlichting: bij het aperitief wil je geen fel licht maar wel gedimd licht. We hebben over al die instellingen vooraf heel goed nagedacht, want we willen een echt sfeerhotel zijn. Mooie, aangepaste verlichting, gashaarden, muziek, … alles draagt bij aan de ervaring die we onze gasten bieden. De sferen en de uitgebreide integratiemogelijkheden waren dan ook een belangrijke reden om voor TELETASK te kiezen.”
Goed voor veiligheid en energieverbruik
Het systeem is ook goed om het energieverbruik onder controle te houden. In de kamers en op de benedenverdieping hangen temperatuursensoren die de koeling en verwarming aansturen. In de toiletten, de traphal en de garages doen bewegingssensoren de verlichting alleen aanspringen wanneer dat nodig is. En vooral: als de gasten weggaan uit hun kamer en de kaart uit de kaartlezer halen, gaat alles terug naar de standaardinstellingen – de gashaard, de muziek en de tv gaan uit, de airco of verwarming schakelt naar een lagere stand. Goed voor het verbruik en ook voor de veiligheid.
“We zijn erg tevreden”, besluit Thomas Ulenaers. “Zowel voor het personeel als voor onze gasten is het een handig systeem dat bijdraagt tot een exclusieve Notary sfeer”.